|
Pitti-pladsen
er meget smuk. Den skråner ned mod vejen, og trods mange mennesker virker
der stille. Vi satte os på en af murene og nød vores mad. Tre nonner fik
samme ide, så vi var et helt selskab. Der var naturligvis også mange
duer, der blev tiltrukket af krummerne. En af duerne havde fået en
elastik om benene, så Lonnie forsøgte at redde den. Det virkede som om
den gerne ville hjælpes, men hver gang hun kom tæt nok på, så fløj
den alligevel. Det var ret sjovt at se Lonnie kravle rundt på muren, men
til sidst måtte hun dog give op.
|
|
|
Palazzo Pitti
|
|
Paladset er
enormt - 32.000 m3, der nu bruges til museer.
Det er en renæssancebygning fra 1400-tallet, bygget til Medicifamiliens
ærkefjende: Den rige købmand Luca Pitti. Han klarede sig dog ikke i
konkurrencen med Medicierne, som overtog paladset i 1549, da Pitti blev
erklæret fallit. Medicifamilien udbyggede paladset omkring år 1800 til
dens nuværende størrelse. |
|
|
|
|
Gennem porten
kommer man ind i en kæmpe gård.
Der er
indgange til de forskellige museer.
Palatina-galleriet
er det mest berømte med værker af Rafael, Tizian, Van Duck, Rubens m.fl.
I
højre hjørne ligger indgangen til Boboli-haven.
|
Boboli-haven
- er en stor park med skulpturer, springvand, en kunstig ø, et amfiteater
og et rokoko-kaffehus fra 1776. Det er det eneste store parksanlæg i
Firenze, så borgerne i byen har protesteret meget over, at der tages
entré for at se haven. |
|
For enden af
gården ligger et tempel med en ønskebrønd. Turisterne smider penge i
brønden for at få opfyldt et ønske om at komme tilbage til
Firenze.
Italienerne er
gode til disse traditioner - ( se beretningerne fra Rom om Trevifontænen
) - selv pengesedler var der blevet smidt i. Vi havde jo ikke set
ret meget af Firenze endnu, så brønden måtte vente på eventuelle
brdrag fra os.
Foran brønden
stod en moderne skulptur, der forestillede luft. Det var et flot
kunstværk. Men vi skulle videre ...
Tilbage
til 6. dag: Firenze
|
|