Mandag
den
13. august 2001
Der er en kæmpe
forskel mellem Rom og Firenze.
Rom er den mere upersonlige, travle, og noget beskidte storby,
medens Firenze er intim, ren, landsbyagtig og romantisk.
Firenze er et
et af de mest eftertragtede turistmål i verden. Her findes verdens
største koncentration af kunstskatte inden for et ganske lille område.
Der er kun få minutters gang mellem kunstmuseer og kirker med kunst i
verdensklasse. Kunstsamlingerne i Firenze er et resultat af den vældige
økonomiske aktivitet i byen i dens storhedstid i perioden
1100-1600. Byens købmænd importerede uld fra England og Spanien og
solgte uldstoffer til hele den kristne verdens overklasse. Senere drev
man international bankvirksomhed i hele Europa.
Læs mere om kunsten i Firenze hér.
I middelalderen var den katolske kirke den vigtigste arbejdsgiver for kunstnerne
i Firenze, senere tog de førende handelshuse over. Verdensnavne inden for kunst
som Giotto, Fra Angelico, Cimabue, Donatello, Brunelleschi, Massaccio, Leonardo
da Vinci og Michelangelo har alle sat deres præg på Firenze.
Vi glædede os til at se byen, så det var tidligt op og af sted.
Du kan læse mere om Firenzes historie hér.
Vi købte
busbilletter, gik turen ned af bjerget og fandt stoppestedet på et lille
torv i landsbyen. En italiensk mand var meget ivrig for at bekræfte, at
vi stod det rette sted. Vi var nu ikke i tvivl, for der var flere andre
fra campingpladsen, der stod og ventede på bussen til Firenze.
Vi kom ind i
byen via den romerske port, og stod af syd for floden lige før Piazza
Pitti.
Købte morgenmad på
en café og satte os hen på pladsen for at spise.
Pitti-pladsen
- er meget smuk. Den skråner ned mod vejen, og trods mange mennesker
virker der stille. Vi satte os på en af murene og nød vores mad. Tre nonner fik
samme ide, så vi var et helt selskab.
Der var
naturligvis også mange duer, der blev tiltrukket af krummerne. En af
duerne havde fået en elastik om benene, og Lonnie forsøgte at redde den.
Det virkede, som om den gerne ville hjælpes, men hver gang hun kom tæt
nok på, så fløj den alligevel.
Det var ret
sjovt at se Lonnie kravle rundt på muren, men til sidst måtte hun dog
give op.
Palazzo Pitti
Gennem porten kommer man ind i en kæmpe gård.
Der er
indgange til de forskellige museer.
Palatina-galleriet er det mest berømte med værker af Rafael, Tizian,
Van Duck, Rubens m.fl.
For
enden af gården ligger et tempel med en ønskebrønd. Turisterne
smider penge i brønden for at få opfyldt et ønske om at komme
tilbage til Firenze.
Italienerne er gode til disse traditioner - ( se beretningerne fra
Rom om Trevifontænen ) - selv pengesedler var der blevet smidt
i. Vi havde jo ikke set ret meget af Firenze endnu, så brønden måtte
vente på eventuelle bidrag fra os.
Foran
brønden stod en moderne skulptur, der forestillede luft. Det var et
flot kunstværk.
Selve paladset er enormt - 32.000 m3, der nu bruges til
museer.
Det er
en renæssancebygning fra 1400-tallet, bygget til Medicifamiliens
ærkefjende: Den rige købmand Luca Pitti.
Han
klarede sig dog ikke i konkurrencen med Medicierne, som overtog
paladset i 1549, da Pitti blev erklæret fallit.
Medicifamilien udbyggede paladset omkring år 1800 til dens nuværende
størrelse.
Boboli-haven
Bag paladset ligger Boboli-haven, som er en stor park med skulpturer,
springvand, en kunstig ø, et amfiteater og et rokoko-kaffehus fra 1776. Det er
det eneste store parksanlæg i Firenze, så borgerne i byen har protesteret meget
over, at der tages entré for at se haven.
Vi gik af
vejen for at komme over broen til den anden side af floden Arno.
Der går
faktisk en lang søjlegang:
Vasari-korridoren, fra Pitti-paladset over floden og videre til
Uffizi-galleriet, men vi gik som sagt ned til vejen.
Der var en
Dali-udstilling lige overfor paladset. Lonnie har skrevet opgave om
Dali, og ville gerne planlægge et besøg på galleriet.
Herefter gik
vi videre forbi et tårn. Mennskemængden var blevet meget tæt i den
smalle brostensbelagte gade, og pludelig gik det op for Ina, at vi
allerede befandt os på den gamle bro og var på vej over Arno-floden.
Ponte Vecchio
Den kendteste
af Firenzes broer er Ponte Vecchio, "Den gamle Bro", som er bygget i
1345 og den eneste, nazisterne ikke sprængte i luften under deres
tilbagetrækning.
Broen er så bred, at man på hver side har kunnet bygge små arkader, som
oprindelig var forbeholdt slagterne, der meget bekvemt kunne hælde deres
affald i floden.
Men da
Vasari-korridoren blev bygget måtte slagterne vige pladsen for
guldsmedene. De har stadig deres små forretninger på broen. Fra alle
vinduer glimter safirer og diamanter i det skarpe lys, og nogle steder
kunne man se gennem forretningen til baglokalet, som hænger faretruende
ud over floden.
Midt på broen
ses søjlegangen og der er fri udsigt. Der står en buste af den mest
berømte guldsmed: Benvenuto Cellini. Nede i floden svømmer massevis af
store tykke fisk omkring.
Vi kikkede på
smykker - Flemming og Lonnie var påfaldende interesserede -
og på den anden
flodbred fortsatte vi af Via Calimala med de flotte modeforretninger, og gik så
til højre ned til ...
Piazza della Signoria.
De statuer, der står dér, er fantastisk spændende ( se linket ved at
klikke på billedet )
Vi gik mod
Domkirken af Via Calzaiuoli og kom forbi
Chiesa di Orsanmichele
Denne kirke er fra 1290, bygget af Arnolfo di Cambio, oprindelig som
kornmarked. Blev først brugt som kirke efter en ombygning, der
afsluttedes i 1404.
Kirken er i besiddelse af den mest berømte kulturskat i Firenze, nemlig et meget
værdifuldt tabernakel (alterskab) lavet af marmor og glas i 1359 af Andrea
Orcagna.
Videre gennem de smalle gader: Og pludselig er vi på
Piazza Duomo / Piazza San Giovanni
Med
dåbskapellet,
domkirken og
klokketårnet lige foran os ( linkene )
Bjørn og Flemming satte sig på kirketrappen, medens jeg stod i kø for at
se de verdensberømte døre ind til dåbskapellet.
Lonnie tog billeder.
Santa Maria del Fiore bliver ofte kaldt "Domkirken i pyjamas" p.g.a. de
grønne striber. Ser man nærmere på facaden, som på billedet ovenfor, er
det alligevel ejendommeligt smukt og detailleret udført.
Vi var inde i
domkirken, og nøjedes med at se ind i
dåbskapellet
udefra.
Man kan komme op i
klokketårnet
og i kuplen på domkirken.
Så var det
lige tid til en lille kaffepause. Fortovsrestaurantens priser var dog
ikke lige efter Flemming og Lonnie´s pengepung, og de afstod fra at
bestille noget.
Nu gik turen til San Lorenzo-kvarteret og den næste kirke:
Piazza San Lorenzo
Ligger foran
kirken.
Der plejer at
være marked med gøgl og boder, der fortsætter ned af de omliggende
gader, men i dag var der fuldstændig tomt.
Det var sådan vi
havde forventet pladsen ville se ud.
Italienerne har selv ferie i denne tid, og det er nok forklaringen.
Chiesa di San Lorenzo
Kirken burde
være speciel interessant for os, da der bl.a. er et
gravstedet for den danske videnskabsmand og teolog, Niels Steensen, som
i 1988 blev helgenkåret af paven. Men da det kom
til stykket, var der alligevel ikke rigtig stemning for at gå ind
kirken. Vi ville hellere videre til Piazza Santa Croce
og se nærmere på Hellig-kors-kirken. Det viste sig at være et rigtigt
valg: Der var masser at se på, så dér brugte vi en del tid.
Piazza Santa Croce
Pladsen er
stor, enkel og smuk.
Den bliver
ofte brugt til folkelige begivenheder.
Der var nogle
få boder, hvor Flemming fik købt sig et par nye solbriller, ellers var
der også hér temmelig stille og forladt. Foran kirken står en kæmpe statue af en Dante.
Inde i kirken er der et monument over ham. Dante ligger begravet i Ravenna
- som flere andre blev han forvist fra Firenze.
Santa
Croce
Santa
Croce er franciskanernes største kirke i Italien.
Byggeriet blev
påbegyndt i 1294, men først indviet midt i 1400-tallet, og klokketårnet
er fra 1842. Facaden er "påsat" i 1863.
Kirken er elsket
og beundret fordi der er gravmonumenter over nogle af de største navne i
Italien, og mange kendte kunstnere har deltaget i udsmykningen af kirken.
Der er
indrettet et museum i klosteret til højre for kirken, men der var vi ikke
inde.
Oprindelig har tiggermunkene / gråbrødrene jo holdt til i
klosteret.
Den gang var
kirken nok ikke så prangende, for afsavn og fattigdom var og er stadig en vigtig
del af ordenen.
Vi
slentrede igen rundt i de små gader. Fandt en bar, hvor vi kunne få noget at
drikke, Flemming og Lonnie fik skrevet et par postkort, som vi sendte, da
vi kom forbi posthuset.
Vi gik tilbage mod floden til Mercato Nuovo ( det ny marked - der nu ikke er
så nyt længere ).
Markedet ligger i en loggia, og der er tæt med boder,
hvor man kan købe lædervarer, stoffer, tøj m.m.
Det er hér, man finder
det berømte bronzevildsvin "Il Porcellino". Svinets snude
er helt blankslidt af de mange mennesker, der har gnedet svinet på
snuden, fordi det betyder gensyn med Firenze. Held følger desuden den, der
kan få en mønt til at falde fra svinets mund, og direkte ned i risten
under.
Der var mange der prøvede deres held: Flemming og
Lonnie med succes, Bjørn var ikke så heldig !
H.C. Andersen
skrev i 1862 eventyret: "Metalsvinet". Det beskriver hans
oplevelse af Firenze, og modsætningerne mellem den umådelige skønhed og
fattigdommen på den tid. Du kan læse eventyret i originaltekst ved at
klikke på billedet af vildsvinet.
Lonnie fik
købt to tørklæder, før turen gik videre.
Vi kom forbi
en forretning med træfigurer: "Pinocchio", hed den -
naturligvis. Der var alle slags figurer i træ bl.a. en motorcykel i
børnestørrelse, som Lonnie var helt vild med.
Vi var næsten tilbage ved
broen, og gik til venstre langs bredden af Arno.
Herved
kom vi til den sydlige ende af
Piazza degli
Uffizi med kunstgalleriet Uffizi
Pladsen
er smal og minder mest om en slotsgård med udgang til Arnofloden mod syd
og til Piazza della Signoria mod øst.
Inde mellem
søjlerne står statuer af berømte
kunstnere, videnskabsmænd og
statsmænd, der har haft betydning for Firenze gennem
tiderne.
Uffizipaladset
rummer Italiens vigtigste malerisamling og er et af verdens største og
mest betydningsfulde kunstgallerier.
Malerierne er samlet gennem
århundreder af Medicifamilien.
Der er værker af bl.a. italienerne
Michelangelo, Frà Angelico, Raphael, og Leonardo da Vinci, men også f.eks.
Ruben, Goya og Rembrandt.
Det mest
kendte maleri på Uffizi er Venus´s fødsel:
Palazzo
Uffizi
Dette
pragtfulde palads blev bygget i tidsrummet mellem 1560 og 1580. Giorgio
Vasari stod for byggeriet, som oprindelig var beregnet til administrationskontor
og arkiv for byen.
Vi var ved at
være mætte af oplevelser, men tomme i maven.
Vi var enige om, at vi
helst ville spise i nærheden af campingpladsen, og derfor nøjedes vi med
at stille den værste sult med Italiensk is, som vi købte i én af de
berømte isbarer.
Optaget af
vores is-spiseri passerede vi igen Ponte Vecchio og gik til Pittipladsen.
Vi havde ikke tænkt meget på trafikken i Firenze, for i den indre by er
der næsten kun gågader.
Da vi nåede Certosa kikkede vi
ind på restauranten ved landevejen, der så hyggeligt ud,
- bare meget tomt.
På vej op mod
campingpladsen fik vi en højlydt velkomst af hunden inde i gartneriet.
Restauranten halvt oppe af bjerget
var lukket, den havde vi ellers satset på.
Da vi nåede til den sidste
bakke, kunne vi rigtig mærke, at vi var trætte i benene alle sammen.
Alt i alt havde vi mest lyst til at
blive hvor vi var. Vi slappede af og gjorde os i stand.
Herefter spiste vi
igen på den lokale restaurant.
Vi var rigtig blevet stamgæster og fik
særbetjening. Vi vidste godt, at vi ikke kunne få pommes frites til
maden, men det stod på spisekortet, og derfor drillede vi tjeneren ved at
bede om det hver dag. Det danske ægtepar morede sig godt over at høre
på os, og ville vist gerne sidde med ved bordet. Det var deres sidste dag
i Italien.
Vi fandt tilbage i mørket og gik temmelig sent til ro.
Kærlig
hilsen
fra
Lonnie,
Flemming, Bjørn og Ina
|