|
I
hall'en er der en helt speciel og meget smuk trappe (designet af Giuseppe Momo i
1932). I virkeligheden var der tale om 2 trapper, som snoede sig ind i hinanden.
Fra hallen gik vi i gåsegang gennem billetlugen, sikkerhedscheck, hen af gange
og op af trapper, den sidste var imidlertid en rulletrappe.
Som omtalt fik vi
forhåndviden af vor guide ude i pinjehaven. Hvor der stod plancher til samme
brug.
Museet er oprindelig
skabt omkring en samling statuer opsat i, hvad der i dag kaldes
"Den
ottekantede atriumgård". Denne gård gik vi igennem først.
|
|
Indenfor er museet opdelt
i flere gallerier:
-
Kort-salen
blev oprettet under pave Gregory XIII ( 1502- 1585 ) og restaureret af pave
Urban VIII. Samlingen består af detaillerede kort fra alle dele af Italien.
Det var noget af en opgave malerne blev sat til, tænk at disse kort er
udarbejdet i en tid uden fly eller lignende hjælpemidler. Pave Gregory XIII
var meget videnskabeligt interesseret, det var også ham, der udskiftede
tidsregningen til den nyværende Gregorianske kalender, der startede den 1.
januar 1580.
-
Sobieski
galleriet er til ære for Jan III Sobieski ( 1674-1696 ). En polsk adelsmand
hvis ambition var at forene Europa i den katolske tro. Han brugte af sin
enorme formue til at etablere en hær, der overvandt tyrkerne i Wien. Han
blev herefter betragtet som en helt i hele den katolske verden. Galleriet
rummer tillige billeder, der symboliserer for den ubesmittede undfandelse.
-
Rafaels
værelser. Da pave Julius II i 1503 flyttede ind i Vatikanet, ville han ikke
overtage sin forgængers beboelse, men bad en lovende kunstner dekorere 4
mindre værelser. Kunstneren var Rafael - eller Raffaello Sanzio. Og Rafael
præsterede et af renæssancekunstens mesterværker og et klenodie i
Vatikanets museum. Det
var spændende at høre guiden fortælle om de afbillede personer, og de
mange perspektiver og fortolkninger af hvert enkelt billede.
-
"The
Borgia Apartment". Sale med indbo fra Alexander VI`s hjem ( levede
1431-1503 ), rekonstrueret og åbnet for publikum af pave Leon XIII i 1897.
Alexander VI havde en forkærlighed for kunst. Han byggede et
universitetscenter i Rom, restaurerede Castel Sant'Angelo, udsmykkede
Vatican paladset, og overtalte Michelangelo til at tegne planerne til St.
Peter's Basilica. Han udråbte året 1500 til helligt jubelår og gav
tilladelse til at året blev fejret med stor pragt.
Cappella
Sistina
|
I
enhver anden sammenhæng ville disse malerier og mosaikker blive betragtes som
enestående kunstværker, fremstillet af kunstnere som Botticelli, Pinturricchio
og di Cosimo. Men al vor opmærksomhed drages mod loftet. I de første 20 år
efter at væggene var færdige,
var det blåmalede kassetteloft dekoreret
med sølv og guldstjerner.
Så
bad pave Julius II Michelangelo om at dekorere
loftet i Det sixtinske Kapel. Michelangelo ville kun arbejde alene, så han
fyrede alle assistenterne og nægtede at tage mod råd fra paven eller andre. I
4 år arbejdede han med loftsudsmykningen, det
meste af tiden liggende udstrakt på et stillads. Og
i 1512 var loftet færdigt. Det er for
nylig blevet restaureret, så man igen kan se de strålende farver, der er brugt.
Michelangelos syn blev delvist ødelagt undervejs af stearin fra det lys, han
placerede på sin pande, mens han arbejdede. Motivet er skabelsesberetningen og
menneskets historie indtil Jesu fødsel. 930 m2 med mere end 300
figurer. En utrolig indsats af en mand, som ikke engang anså sig selv for
maler.
|
Skabelsen
af Adam er det mest berømte motiv. I denne scene er Gud en kraftfuld, dynamisk
skikkelse, som udstrækker sin højre arm for at indgyde en menneskelig sjæl i
Adam. Det grundlæggende tema for hele udsmykningen af kapellet er idéen om
frelse.
Her
kan du se beretningen i kronologisk rækkefølge:
1.
The Creation
of Light and Darkness
2.
The Creation
og the Stars and Planets
3.
The
Seperation of Land and Water
4.
Creation
of Adam
5.
Creation of
Eve
6.
The Fall and
Expulsion from Paradise
7.
The Sacrifice
of Noah
8.
The Flood
9.
The Drunkenness
of Noah
Dommedag
Michelangelo
vendte tilbage til kapellet fra 1534-41 for at male Dommedag.
To
vinduer blev fjernet og en tidlig fresko måtte ødelægges for at give
Michelangelo en passende væg til hans værk. Michelangelo fik væggen til at hælde
en lille smule indad for at forhindre støv i at sætte sig fast. Endnu engang
afslog han al hjælp til arbejdet. Dommedag vakte skandale ved sin fremkomst.
Ikke alene havde Michelangelo malet Jesus uden skæg. Men også placeret næsten
400 nøgne skikkelser i maleriet. Den ivrigste kritiker - pavens sekretær - har
Michelangelo malet med æselører nede i helvedes højre hjørne. Ikke så snart
var Michelangelo død
(1564), før pave Pius V fik malet vinblade og lændeklæder over de mest stødende
partier. Disse gevandter er dog efterfølgende søgt fjernet - men træder
tydeligt igennem mange steder.
Her
er et enkelt af de andre billeder fra Det Sixtinske Kapel, med særlig betyning
for Roms historie:
Scenes
from the Life of Christ:
"The Giving of the Keys to Saint Peter"
Pietro
Perugino (c. 1450-1524)
Dagbog
fra Rom: 1. dag
2. dag 3. dag
4. dag 5. dag
6. dag
Hvis
du vil vide lidt om Roms grundlæggelse så klik her !
eller
om Roms historie, i korte træk.
|